maanantai 3. helmikuuta 2020

DAY TWO: Vierailu koululla ja opiskelijoiden majoituksella

Heräilin seitsemän aikaan aamulla, ulkona oli vielä pimeää. Käänsin kylkeä.

Heräsin uudestaan vartin päästä ja valmistauduin aamiaiselle. Koputin työelämän edustajan hotellihuoneen oveen, kutsuakseni häntä aamiaiselle. Ei vastausta hetkeen, siirryin alakertaan nappaamaan aamupalaa.

Aamupalaksi leipää, munakokkelia, appelsiinimehua ja mansikkarahkaa. Palasin huoneeseeni ja tarkistin kellon ajan, meidän oli tarkoitus lähteä klo 9 jälkeen liikenteeseen. Lähetin viestin Evertille, että ilmaisee minulle monelta on hotellilla. Kävin koputtamassa naapurin hotellihuoneen oveen uudestaan, tällä kertaa vähän kauemmin sillä meillä alkoi olemaan kiirus.

Naapurini vastasi hiukan unisesti, kokeilin sattumalta hänen huoneen oven kahvaa ja ovi avautui. Ei ollut siis lukossa...
Toivottelen toverille hyvät huomenet ja kehoitan nousemaan ja lähtemään liikkelle seuraavan 5 minuutin sisällä.

Sanon lähteväni odottamaan häntä ulos, vastaani tulee Evert jolle selitän tilanteen.
Naapurini lähtee vielä aamupalalle, jossa käymme läpi Evertin kanssa asioita liittyen oppilaiden vaihtoon.

Aamupalat hoidettua lähdemme tutustumaan koululle paikalliseen luokkatoimintaan. Juttelemme paikallisen peliartistiopettajan kanssa kaikesta liittyen vaihtoon, peleihin, pelijameihin ja vastaaviin.

Kävimme peliartistiopettajan kanssa henkilökunnan taukotilassa istumassa ja juomassa kahvia. Puhuimme hetken Frisialaisista sankareista ja kuuluisuuksista. Hetken kuluttua Evert saapui työelämän edustajan kanssa taukotilaan, jossa meille olikin katettu pöytä lounasta varten. Lounaaksi söimme paikallista tomaattikeittoa sekä lämmintä voileipää ja vähemmän lämmintä sämpylää. Tulin ravituksi ja kerkesimme tapaamaan muutamia paikallisia opettajia ja yhden rehtoreista.

Lounaan jälkeen lähdimme kirjoittamaan muutamat paperit ja tutustumaan opiskelijoiden majoitukseen, n. 20 minuutin matkan päähän koululta.

Majoituspaikka löytyi keskeltä eräänlaista puistoa, jossa kuulemma perheet asuvat joskus kun ovat talojen välissä, odottamassa uutta asuntoaan tai taloaan. Ainoa miinus puoli varmaan opiskelijoille on, että joutuvat ottamaan likapyykit mukaan koululle pestäväksi tai turvautumaan nyrkkipyykkiin. Ehkä he selviävät.

Siirryimme seuraavaksi koululle syömään illallista, jonne kävelin hotellille. Työelämän edustaja lähti vanhan työssäharjoittelijansa luo illalliselle. Illallinen tarjoiltiin opiskelijaravintolassa, jossa saimme 3 ruokalajin illallisen. Alkupalaksi tomaattikeittoa, pääruuaksi nautaa riisillä ja lisukkeilla. Jälkiruuaksi saimme maustettua jäätä friteeratulla banaanilla ja suklaaraasteella.

Illallisen päätteksi vierailin paikallisessa Aldissa, joka on meidän omaa Lidliä vastaava. Otin mukaani muutamia paikallissuklaita kotiintuliaiksi ja vähän juotavaa illan päätteksi. Kävelin vielä hotellille jossa kirjoitin tämän blogipostauksen loppuun.

Huomenna luvassa vierailu puukenkätehtaalle (joo kyllä!) sekä Leeuwardenissa olevaan pelifirmaan.